Thuiswerken blijft, ook na corona. Ben jij er klaar voor?

thuiswerken-corona-2_1200x628
Blog / Inside

Thuiswerken blijft, ook na corona. Ben jij er klaar voor?

Thuiswerken. Inmiddels zijn Nederlandse bedrijven er al aardig gewend aan geraakt. Ook zien zij het effect van deze verandering. Veel medewerkers zijn thuis productiever dan op kantoor. En ze staan niet meer uren in de file. Wat niet alleen prettig is, maar ook de duurzaamheid van het bedrijf positief beïnvloedt. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat thuiswerken geen tijdelijke trend is, maar een blijvende verandering. Wij zijn er klaar voor, jij ook?

Business as usual

Toen het kabinet op 12 maart aankondigde dat iedereen zoveel mogelijk thuis moest werken, was het ook voor ons even schakelen. Thuiswerken met het hele bedrijf, dat doe je normaal gesproken niet. Maar in minder dan 24 uur was ons complete bedrijf thuis geïnstalleerd. Met vaste telefoontoestellen, Microsoft Teams, Whatsapp en e-mail, staan wij nog steeds goed met elkaar in contact én zijn we 24/7 bereikbaar. Zo werd het al gauw weer gewoon business as usual. 

Voor klanten voelt het alsof er niets veranderd is

Zo beantwoorden Thijs, Étienne en Jasper net als altijd dagelijks je vragen. Zij doen dit alleen vanaf hun keukentafel, zolderkamer of strijkplank-stabureau. En helpen Kevin, Erik-Jan en Emil je met veel plezier met je beheervraagstukken en storingen. Kevin doet dit afwisselend op kantoor en thuis. De rest van het beheerteam werkt thuis. We hebben onze technische specialisten bewust opgesplitst, om de continuïteit van onze dienstverlening te garanderen. 

Verandering is verbetering

Maar er is meer veranderd. Misschien heb je wel gemerkt dat onze servicedesk tegenwoordig zelfs sneller reageert! Dat komt doordat we onze processen op de thuiswerkplekken aangepast hebben. Vanuit de wachtrij word je nu nog sneller doorgeschakeld naar één van onze medewerkers. Ook hebben we het dataverkeer van al onze klanten kosteloos verdubbeld, zodat zij niets merken van de hogere belasting op onze systemen en servers. 

Corona is een keerpunt

Ondanks dat we het persoonlijke contact met collega’s en onze klanten missen, beseffen we ons dat we ons op een keerpunt bevinden. Het werken op kantoor en het klantcontact, zoals we dat gewend waren, zal niet in dezelfde variant terugkeren. “Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken, denkt dat in de toekomst te blijven doen. Die mening wordt gedeeld door werkgevers; zij zeggen dat thuiswerken ook na de crisis onderdeel blijft van de werkcultuur”, schrijft NOS.nl.

Gedwongen en ongedwongen

Als de kantoren straks weer open gaan, dan blijft de 1,5 meter afstand bestaan. Daardoor zullen medewerkers nog steeds deels thuiswerken. We verwachten dat veel bedrijven ook ‘ongedwongen’ hun processen anders in zullen gaan richten. Om ook in de toekomst de voordelen van het thuiswerken te benutten. Denk bijvoorbeeld aan een digitale stand-up aan het begin van de dag, zodat medewerkers die fysiek aanwezig moeten zijn pas na de files naar kantoor komen. 

Optimaal thuiswerken: nu én in de toekomst

Veel organisaties hebben nu hun eerste ervaringen met digitaal samenwerken. De basisinrichting voldoet, maar zij zouden er eigenlijk graag meer uithalen. Om gemakkelijker en efficiënter online samen te werken. Ben jij ook benieuwd hoe je meer uit jouw digitale werkplek of applicaties als Microsoft Teams haalt? Neem dan gerust contact op met een van onze technische specialisten. Zij kijken graag met je mee om het digitaal samenwerken makkelijker, efficiënter én veiliger te maken. Zodat jij niet alleen nu, maar ook op de lange termijn optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van het thuiswerken.